söndag 6 april 2014

Fisksoppa med smak av saffran

Jag har länge velat göra en Bouillabaisse men har inte riktigt tagit mig tid, däremot gjorde jag en vardagsvariant i förra veckan. Jag använde mig av en crème fraiche smaksatt med saffran och hackade ner de grönsaker/rotfrukter som fanns hemma. Jag gillade den skarpt!
 

Fisk- och räksoppa
(4-6 portioner)


ca 500g valfri fiskfilé
1/2 blomkålshuvud
1/2 broccoli
1 morot
3 potatisar
en bit purjolök
0,8-1 liter vatten
2,5 fiskbuljongtärning
1 burk crème fraiche - Saffran & Tomat
dill
räkor
salt och svartpeppar
ev. en skvätt balsamvinäger

Gör så här:
Skala och hacka rotfrukter och grönsaker i bitar. Täck dem med vattnet i en kastrull och tillsätt fiskbuljong, koka några minuter tills grönsakerna nästan är mjuka. Tillsätt crème fraiche och mindre fiskbitar, låt sjuda någon minut tills laxen är klar. Smaka av med salt, peppar och vinäger. Toppa soppan med räkor och dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar