måndag 13 augusti 2012

Panerad fisk med stuvad spenat

Jag har under min uppväxt aldrig tyckt om stuvad spenat, det var i princip det värsta som man kunde få i skolmatsalen. Häromdagen fick jag dock någon slags knäpp och blev spontan sugen på just detta. Så ikväll försökte jag mig på att laga lite stuvad spenat som serverades tillsammans med panerad torsk och färskpotatis. Det blev riktigt gott och såklart inte alls så som jag mindes det under min barndom. Men så är det ju också liiite skillnad på hemlagad mat och skolmat. ;)


Panerad fisk med stuvad spenat
(4 portioner)


4 panerade torskfiléer (recept finns här)

Stuvad spenat:
250g spenat (jag använde fryst bladspenat som jag hackade fint i en mixer)
1½ msk smör
1 msk vetemjöl
1½ dl mjölk
salt, vitpeppar och vitlökspulver

Gör så här:
Fräs smöret och mjölet i en kastrull och späd sedan ut med mjölken. Rör tills stuvningen blir riktigt slät och fin. Rör sedan ner den hackade spenaten och låt stuvningen bli genomvarm. Tillsätt eventuellt lite mer mjölk om du vill ha rinnigare konsistens. Krydda efter egen smak med salt, vitpeppar och en gnutta vitlökspulver. Servera den stuvade spenaten till panerad fisk och färskpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar