tisdag 10 september 2013

Risotto med kantareller, sparris och kryddkorv!

Förra veckan gjorde jag risotto för första gången och blev då nästan lite arg på mig själv för att jag aldrig har gjort detta innan. Det är ju dock lite tidskrävande med en del olika moment. Ändå var det enklare än jag trott från början och definitivt värt mödan. Jag blandade i kantareller, champinjoner, merguez-korv och sparris i min risotto och det visade sig vara en perfekt kombination!



Risotto
(4 portioner)
Risotto:
2 msk smör
1 hackad gul lök
4 dl risottoris t.ex Aborio
1 dl vitt vin
1-1,5 liter grönsaksbuljong (buljongtärning + vatten)
1,5 dl parmesan eller västerbottenost
svartpeppar

Att blanda i risotton:
1 stor näve kantareller
6-7 st champinjoner
5 st finare kryddkorvar (Jag använde Scans merguezkorv)
1 bunt sparris

Gör så här:
Gör först och främst i ordning det som ska blandas i risotton då en risotto helst ska serveras med en gång när den är klar. Dela svampen och stek i smält smör tills de blivit mjuka. Skiva korven och häll över den till svampen samt hacka sparrisen i bitar och gör likadant med dem. Fräs alltsammans några minuter och lägg sedan åt sidan. Smält smöret till risotton och fräs löken utan att den tar färg i en djup stekpanna. Tillsätt riset och "rosta" det med löken några minuter på medelvärme - rör om regelbundet. Tillsätt vinet och rör om tills vinet har tagits upp av riset. Fyll på med varm buljong så att den täcker riset. Låt sjuda tills buljongen har sugits upp av riset. Tillsätt en skopa buljong åt gången tills riset är klart och risotton fortfarande är ganska lös. Räkna med att det tar minst en halvtimme. Smaka av med svartpeppar. Blanda ner osten så att den smälter och gör risotton riktigt krämig. Blanda sedan ner svamp, korv och sparris. Servera direkt!

2 kommentarer:

  1. Såg riktigt god ut, kommer prova laga denna i veckan. Återkommer med betyg på receptet sen :)

    SvaraRadera