söndag 18 maj 2014

Chokladbiskvier!

Jag har alltid trott att biskvier är väldigt krångliga och svåra att göra och har därför inte vågat mig på att baka några. Dock är både jag och Jimmy tokiga i just chokladbiskvier och när han jobbade sent häromdagen ville jag överraska med något speciellt tills han kom hem. Och vad passar då inte bättre än hemmagjorda biskvier? Jag blandade lite olika recept som jag hittade på nätet och de blev helt fantastiska! Dessutom var det inte alls så svårt som jag hade föreställt mig.

 

Chokladbiskvier
(ca 8 st stora eller 12-14 st mindre)

Botten:

200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

Smörkräm:

50 g mörk choklad
125 g smör, rumstempererat
1 äggula
1,25 dl florsocker
1 msk äkta vaniljsocker

Topping:
200g choklad (hälften mjölkchoklad, hälften mörk)

Gör såhär:
Riv mandelmassan. Blanda ihop med socker och äggvita. Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175°, ca 10-25 minuter tills de fått en fin färg.
Vispa ihop ingredienserna till smörkrämen med en elvisp, låt stå i kyl ett tag tills smeten är hård.
Använd sedan en smörkniv eller liknande och bred på smörkrämen på bottnarna. Sätt in i kylen en stund till. Smält chokladen i en skål och doppa sedan biskvierna försiktigt däri. Lägg dem på ett fat och låt chokladen stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar