måndag 19 mars 2012

Räksallad med enkel vinegrette

I förra veckan var jag och lunchade med min fina vän Elin och då åt jag en väldigt god räksallad som jag kände att jag gärna ville göra en egen variant av. Så idag blandade jag ihop en massa olika grönsaker och serverade tillsammans med räkor och ett kokt ägg. Jag gjorde även en vinegrette, hittad på Kryddburken, som passade utmärkt till. En perfekt vinegrette att piffa upp olika sallader med!


Räksallad med enkel vinegrette

handskalade räkor
kokta ägg
strimlad isbergssallad
ruccolasallad
hackad paprika
majs
ärtor
strimlad rödlök

Vinegrette:
1 dl olivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 msk dijonsenap
1 tsk torkade örtkryddor (jag använde timjan, basilika och oregano)
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
en nypa socker

Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till vinegretten i en flaska/burk med tätslutande kork/lock och skaka om. Förvara sedan vinegretten i kylskåpet, den har ganska lång hållbarhet. Servera vinegretten till en sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar