tisdag 9 augusti 2011

Kräftor med hemgjord aioli och ost!

När vi veckohandlade igår gick vi in en snabbis på Netto eftersom jag hade sett att de skulle ha billiga kräftor där, jag älskar nämligen kräftor! Endast 39 kronor skulle de kosta men självklart hittade vi inte några när vi kom dit och en anställd informerade oss om att de var slut, typiskt. Men så la sambon märke till något i grönsaksdisken under lite frysta ärtor och där låg två paket och väntade på oss! Hur de hamnat där vet jag inte men vi blev glada i alla fall. Så idag har vi ätit kräftor och lite god ost med kex! Dessutom gjorde jag en limeaioli som var helt okej, dock tyckte jag att olivoljan tog upp för mycket av smaken. Sambon däremot älskade aiolin och åt nog mer av den än av kräftorna. ;)


Kräftor med hemgjord aioli
(2 portioner)

1 paket kräftor
goda ostar
kex

Aioli:
2 äggulor
2 1/2 dl olivolja
3 stora vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
lite sambal oelek
saften från 1/2 lime
1/2 tsk vitvinsvinäger

Gör såhär:
Låt oljan stå framme så att den är rumstempererad när du ska göra aiolin. Skala vitlöksklyftorna och pressa/finriv vitlöken i en liten skål. Rör ner äggulorna. Häll sedan droppvis ner olivoljan. Rör flitigt hela tiden och häll inte i oljan för snabbt, gulorna och vitlöken måste hinna ta upp all olja innan nya droppar slås i. Mot slutet kan oljan hällas i en fin stråle. Tillsätt sambal oelek, limesaft och vitvinsvinägern, krydda med salt och peppar. Servera till kräftor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar