måndag 14 maj 2012

Curry- och köttfärsröra med bulgur

Jag vet inte varför men köttfärs och curry har alltid låtit som en ganska konstig kombination i mitt tycke, lite som typ ketchup och pannkakor om ni förstår vad jag menar? Jag vet inte heller varför jag fick för mig att laga just denna kombinationen idag men vilken överraskning jag fick. Det var faktiskt förvånansvärt gott! Ett schysst alternativ till de vanliga currykyckling-rätterna som jag brukar laga. Jag serverade med lite bulgur och det passade riktigt bra tillsammans.


Curry- och köttfärsröra
(2-3 portioner)

ca 250g köttfärs
1 gul lök
1 morot
1½  tsk currykrydda
1 tsk spikummin
knappt ½  tsk röd currypaste
½ tsk sambal oelek
2 tsk ostronsås
1-2 rågade msk crème fraiche
salt och svartpeppar
olivolja

Gör så här:
Bryn färs och finhackad lök i lite olivolja, krydda med salt och svartpeppar. Grovriv moroten och blanda även i den. Tillsätt currykrydda, spiskummin, currypaste, sambal oelek och ostronsås. Låt puttra någon minut och tillsätt sedan även crème fraichen. Smaka av med lite salt och svartpeppar. Servera med t.ex. bulgur, pasta eller ris och en god sallad.

2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har! Jag lånade receptet på din passionsfruktmoussetårta men länkade med bild och text till din blogg. Hoppas att detta är okej!? Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erika! Tack så mycket! Vad kul att du gillar bloggen. Ja absolut, det är helt okej! Jag blir bara glad när recepten kommer till nytta. :)

      Radera