torsdag 3 maj 2012

En lite magrare köttfärspaj

När jag gör pajer har jag en favorit bland degrecepten som jag i princip alltid använder mig av, ni kan bland annat hitta det här. Igår kväll prövade jag dock att göra en annan deg där tanken var att få till en magrare variant och jag tyckte att den blev helt okej, lite knaprig på ytan och mjuk inuti. Gott!
Så nu har jag paj så det räcker i flera dagar, det blir minsann väldigt mycket mat över från middagarna nu när sambon inte är hemma!


Mager köttfärspaj
(4-6 portioner)

Pajdeg:

75g smör
2½ dl dinkelmjöl, fullkorn
¾ dl lättkesella

Kötfärsröra:
500-600g köttfärs
1 gul lök
ca 5cm purjolök
6-7 champinjoner
½ burk krossade tomater
1-2 msk balsamvinäger
1 msk röd pesto
ca 2-3 msk kesella
1 tsk kycklingfond
½ tsk sambal oelek
salt och svartpeppar
ev. någon favoritkrydda (jag använde en köttfärskrydda)
1 boll mozzarella
olivolja

Gör så här:
Blanda ihop smöret och mjölet till pajdegen så att det blir en smulig massa, rör sedan i kesellan. Tryck ut i en pajform och ställ kallt medan du fixar i ordning köttfärsröran.
Finhacka löken och fräs i lite olja tillsammans med köttfärsen, krydda med salt, svartpeppar och ev. favoritkryddan. Strimla purjolöken och häll i den. Tillsätt krossade tomater, pesto, kesella, fond och sambal oelek och låt puttra några minuter. Strimla champinjonerna och rör på slutet även i dem. Förgrädda pajskalet i 10 minuter på 200°. Häll sedan köttfärsröran i pajskalet (om inte all köttfärs får plats så kan du t.ex. frysa in resten). Skär mozzarellan i tunna skivor och lägg ovanpå köttfärsen. Ställ in i ugnen ytterligare 10-15 minuter eller tills skalet och osten fått lite färg. Servera med sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar