tisdag 25 oktober 2011

Korvgryta med majs och paprika

I flera månader har det legat en falukorv i frysen och jag har inte riktigt vetat vad jag ska ha den till men idag bestämde jag mig dock för att göra en gryta på den. Av någon anledning har jag nu även börjat gilla majs, som jag bokstavligen hatat i hela mitt liv, så därför tänkte jag (innan jag ångrar mig och börjar ogilla majs igen) att jag skulle göra en majs- och korvgryta. Jag hade även i både röd och grön paprika vilket resulterade i en väldigt färgglad maträtt!

Korvgryta med majs och paprika
(ca 4-6 portioner)

800g falukorv
1 burk majs
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
2 msk röd pesto
1 msk tomatpuré
1,5 tsk kycklingfond
1 tsk sambal oelek
0,5-1 msk balsamvinäger
0,5 röd paprika
0,5 grön paprika

Gör såhär:
Fräs korven och majsen i lite olja i några minuter tills korven fått färg. Häll över matlagningsgrädden, vattnet, peston, tomatpurén, kycklingfonden, sambal oelek och balsamvinägern och rör om. Låt puttra några minuter. Hacka sedan paprikorna i bitar och rör i slutet även ner dem. Servera med ris och några tomatskivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar