fredag 15 juni 2012

Kycklinggratäng med smak av mango & tex-mex

Av någon anledning är jag inte så förtjust i mango chutney-såser vilket kan ha och göra med att jag inte gillar fruktbitar i mat. Dock tycker jag att mango är väldigt gott så igår satt jag och funderade på hur jag kunde använda mango på ett fiffigt sätt i matlagningen. Det slutade med att jag mixade frysta mangobitar med lite crème fraiche och en skvätt kycklingfond. Denna mangoröra fick sedan gotta till sig i ugnen tillsammans med några kycklingfiléer som jag kryddat med tex-mexkrydda för att få lite mer smak på alltsammans. Sambon tyckte att det smakade finfint och jag blev faktiskt också positivt överraskad!


Kycklinggratäng med smak av mango & tex-mex
(2 portioner)

2 kycklingfiléer
125 g frusen tärnad mango
2 dl creme fraiche
½ msk kycklingfond
1 paprika
salt
svartpeppar
tex-mexkrydda eller tacokrydda

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Dela varje kycklingfilé i två mindre bitar, lägg i en ugnsform och krydda rikligt med salt, svartpeppar och texmex/tacokrydda. Mixa mango, crème fraiche och kycklingfond med en mixer. Fördela sedan mangoröran ovanpå kycklingen. Hacka paprikan i bitar och strö över. Sätt in i ugnen 25-30 minuter. Servera med bulgur eller ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar