torsdag 28 juni 2012

Tonfiskbiffar

När jag var liten åt jag alltid tonfisk på burk med salladsdressing till och detta brukar jag fortfarande göra när jag behöver något snabblagat till lunch eller middag. Lite variation är dock aldrig fel så idag gjorde jag tonfiskbiffar istället. Tonfisk på burk passar nämligen perfekt att göra biffar av, dessutom är det både mättande och nyttigt! Ursprungsreceptet kommer från bloggen Pickipicki men det blev några ändringar utifrån vad jag hade hemma. Jag serverade biffarna med lite sallad och en kall sås gjord på crème fraiche och sweet chili-sås.


Tonfiskbiffar
(ca 4 stycken biffar)

1 burk tonfisk i vatten
1 ägg
1 liten finhackad gul lök
1 stor finhackad vitlöksklyfta
1/4 finhackad röd chili
1-2 msk saft från en citron
2-3 tsk mjöl
salt och svartpeppar
örtkrydda av något slag

Gör så här:
Häll av vattnet från tonfisken. Rör ner lök, vitlök, citron och chili. Smaka av med salt, svartpeppar och örtkrydda. Rör ner äggen och några matskedar mjöl till biffkonsistens. Stek några minuter på varje sida i lite olja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar