söndag 18 september 2011

Grymt god chokladmousse!

Hurra, jag lyckades! Detta var första gången som jag lyckades med att göra chokladmousse som faktiskt blev riktigt bra (om man inte räknar med denna moussetårtan). Men jäklar, vilken fin mousse det blev! Riktigt sådär len och krämig, precis som det ska vara. :) Jag använde mig av Marabous daimchoklad för att få den där lite krispiga känslan men det går såklart att använda vilken smak man vill!


Chokladmousse på mjölkchoklad
(4 portioner)

150g av någon av Marabous mjölkchoklader
2 äggulor
2,5 dl grädde (plus lite till)

Gör såhär:
Vispa grädden. Smält chokladen försiktigt i vattenbad eller på låg effekt i mikron. Låt svalna till rumstemperatur och rör ned äggulorna (som även dem ska vara rumsvarma). Om chokladen och äggen skär sig, häll över lite grädde och blanda runt tills du får en jämn smet. Vänd sedan ner den vispade grädden lite i taget och häll upp i portionskålar. Ställ i kylskåp i ca 3 timmar eller i frys ca 1 timme Garnera gärna med lite överbliven choklad!

3 kommentarer:

  1. det går lika bra med blockchocklad och litte socker i grädden det var gätte gott =) tack för tipset=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag definitivt tänka mig att det gör. Recept är till för att experimentera med. :) Tack själv för att du läser bloggen!

      Radera