torsdag 19 april 2012

Köttfärs- och fetaostrullar i tomatsås

Nu om dagarna sitter jag med en klasskompis och skriver C-uppsats och det är precis lika roligt som det låter, alltså inte roligt alls. Lite mat hinner jag dock med att göra om kvällarna och igår blev det en maträtt som påminner en del om frikadeller. Skillnaden är väl egentligen bara att jag smulade i lite fetaost i köttfärsen samt gjorde rullar istället för bollar. Tomatsåsen smaksattes med timjan, en av mina favoritkryddor som passar utmärkt i just tomatsåser. Färsrullarna serverades sedan med lite couscous och hemgjord pizzasallad.


Köttfärs- och fetaostrullar i tomatsås
(ca 4 portioner)


Köttfärs- och fetarullar:
ca 600g köttfärs
1 ägg
en skvätt mjölk
ca 50g fetaost
salt och svartpeppar
ev. någon favoritkrydda (jag använde vitlök & örter)

Tomatsås:
2 burkar finkrossade tomater
2-3 vitlöksklyftor
salt och svartpeppar
timjan

Gör så här:
Blanda köttfärsen med ägget och mjölken. Krydda rikligt med salt, svartpeppar och t.ex. olika örtkryddor. Smula över fetaosten och blanda runt. Forma sedan färsen till små rullar eller bollar. Häll de finkrossade tomaterna i en stor kastrull och pressa i vitlöksklyftorna, låt koka upp. Smaka av tomatsåsen med salt, svartpeppar och timjan. Lägg försiktigt färsrullarna i tomatsåsen och låt dem puttra under lock i ca 15 minuter. Rör om någon gång så att det inte bränns i botten. Servera med t.ex. couscous, pasta eller ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar