tisdag 23 november 2010

Regn, storm och korv stroganoff

Usch, vilket väder! Vinden viner utanför och jag har faktiskt inte gått ut på hela dagen utan har istället stängt in mig i lägenheten och försökt vara kreativ. Dessutom fick jag reda på att jag blev godkänd på tentan jag hade för nån vecka sen, woho!
Till middag idag gjorde jag korv stroganoff. Det händer inte alltför ofta att vi äter just falukorv, det är väl inte den absoluta favoritmaten men att göra stroganoff av det blir väldigt gott. När jag ändå är igång och lagar detta brukar jag göra ett storkok på en hel falukorv, alltid praktiskt med massa matlådor. Så här kommer mitt sätt på hur man gör korv stroganoff!


Korv stroganoff
(ca 6 portioner)

800g falukorv
2 gullökar
6 msk tomatpuré
5 dl grädde
4 msk chilisås
1-2 tsk sambal oelek
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar

Finhacka löken och fräs i lite smör i en djup panna eller kastrull. Skär korven i bitar och lägg i tillsammans med löken, låt det bryna en stund. Tillsätt sedan tomatpurén och rör runt. Blanda sedan i resten av ingredienserna och låt koka en stund. Om det behövs, smaka av med lite mer kryddor. Servera med ris till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar