torsdag 25 november 2010

Kycklinggryta med franska örter

Hela Kalmar är fullt med snö och jag tycker att det är mysigt (i alla fall för tillfället). Man känner hur julen sakta men säkert kommer krypande och för att höja julandan ännu ett snäpp ska vi gå på julmarknaden på Kalmar Slott imorgon kväll, det ska bli kul! Vi var där förra året också och då köpte vi bland annat enbärsmust och glögg, så otroligt goda bägge två! Så några flaskor av varje blir det minsann i år också.
Nog om detta! Nu ska jag dela med mig av ett busenkelt och väldigt smakrikt recept på en kycklinggryta. Tror att jag lärde mig receptet på hemkunskapen när jag gick i högstadiet, ett tag sedan alltså. Ändå är denna maträtt lika god fortfarande och dessutom innehåller den bara 3 ingredienser förutom kryddor!


Kycklinggryta med franska örter
(4-6 portioner)

2 stora kycklingfiléer
4 dl smaksatt crème fraiche - Franska örter
2 paprikor
salt
svartpeppar
(eventuellt lite Collorit som ger grytan en trevligare färg)

Skär/klipp kycklingfiléerna i lagom stora munsbitar. Stek i lite olja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Tillsätt crème fraichen. Hacka paprikan och häll i grytan, låt allt värmas upp i några minuter. Servera med antingen pasta eller ris, passar lika bra med vilket som!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar