måndag 15 november 2010

Kräftpasta

Måndag igen! Jag får väl först och främst ursäkta för dålig uppdatering under förra veckan. Jag blev bland annat sjuk med halsont, feber och snuva plus att jag hade tenta i fredags samt att jag inte var hemma i helgen. Men nu är jag back on track och redo för en ny vecka full av matlagning!
Idag blev en pastasås som jag aldrig gjort förut med kräftor som bas. Såg receptet på "Linneas skafferi" och var tvungen att testa och det visade sig vara riktigt gott!


Kräftpasta med champinjoner och tomat
(3-4 portioner)

ca 10 färska champinjoner
2 vitlöksklyftor
4 tomater
1 ask kräftstjärtar i lag
2 dl crème fraiche
½-1 tsk sambal oelek
½ fiskbuljongtärning
½ kruka basilika
salt
svartpeppar

ca 250g pasta

Koka pastan enligt anvisningar på paketet. Dela champinjonerna på mitten (mina var rätt små så är det lite större champinjoner kanske man behöver dela på dem en gång till) och fräs i lite smör i en stekpanna. Finhacka vitlöken och lägg i hos champinjonerna, låt steka en stund till champinjonerna fått färg. Skär tomaterna i bitar och tillsätt sedan dem och kräftstjärtarna till champinjonerna. När allt i pannan blivit varmt så tillsätter du crème fraichen, sambal oeleken, fiskbuljongen. Hacka även basilikan och lägg i såsen. Salta och peppra efter behag. Servera med pastan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar