torsdag 25 november 2010

Toast - enkelt och gott!

I måndags köpte jag och sambon en toastmaskin. Det är alltid bra att ha när lunchförråden ekar eller när matlagningslusten helt enkelt inte finns där. Den vi köpte var en billig sak och inte särskilt avancerad men det funkar att göra mackor med så vi är nöjda, förutom att den gick sönder vid första användningen men det är en annan sak! Under veckan har det alltså blivit en del toasts till lunch. Då har jag gjort dem med skinka, tomat, champinjoner och ost och det blir massa gott. Igår däremot åt vi även detta till middag men för att göra det lite matigare fyllde jag dem med en köttfärsröra som jag slängde ihop på ett litet kick. Gott och enkelt!


Toast med köttfärsröra
(ca 4-6 mackor)

rostebröd eller liknande
några skivor ost

I min köttfärsröra hade jag:
ca 400g köttfärs
färska champinjoner
lite chilisås
lite smabal oelek
lite crème fraiche
och lite krossade tomater
samt salt och svartpeppar

Bryn köttfärsen och krydda efter egen smak. Hacka champinjonerna och häll i till köttfärsen. Tillsätt resten av ingredienserna. Helst får det inte bli för mycket sås utan de flytande ingredienserna ska endast sätta smak. Blir det för mycket sås i röran blir mackorna degiga efter att de varit i toastmaskinen. Bre smör på 2 skivor bröd. Lägg smörsidan neråt i toastjärnet. Lägg på lite köttfärs samt några skivor ost och lägg på den andra brödskivan med smörsidan upp. Stek i järnet tills mackorna är gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar