onsdag 27 oktober 2010

Fläskgryta

Idag åt vi en fläskgryta med massa grönsaker i till middag. Inspirationen till detta receptet hittade jag i en annan liknande maträtt som innehöll lövbiff, vilket jag som student inte har råd med särskilt ofta. Däremot gillade jag idén med receptet då jag alltid gjort mina woker på kyckling men ville nu ha lite variation istället. Så tillslut blev det den här rätten som både sambon och jag gav tummen upp!


Fläskgryta
(4 portioner)

ca 400 strimlat fläskkött
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 morötter
1 stor paprika
2 tomater
2 dl creme fraiche
1/2 dl sweet chilisås
1 tsk sambal oelek
salt, peppar

Stek på det strimlade köttet, krydda med salt och peppar. Hacka grönsakerna under tiden. Häll sedan även i alla grönsaker, utom tomaterna, och fräs även dem en stund. Lägg i fraichen, chilisåsen och sambal oeleken och rör ihop. När hopkoket blivit varmt rör du till sist ner de hackade tomaterna. Låt puttra en liten stund. Servera med ris och lite sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar