lördag 23 april 2011

Grillspett med potatissallad!

Glad Påsk på er! För min del har det varit en lugn och mysig påskafton tillsammans med sambon och nu framåt kvällningen grillade vi härliga spett med olika sorts kött, paprika och champinjoner. Till detta gjorde jag en potatissallad med bland annat fetaost och gräslök, jag hittade en sås på bloggen Hallon & Blåbär som jag gjorde om till en potatissallad vilket blev väldigt lyckat! Det var till och med sambons idé så jag ska inte ta all cred. ;) En sak som är säker är i alla fall att alltsammans blev himla gott, perfekt mat för sommarens alla grillfester!




Grillspett & potatissallad med fetaost & gräslök
(ca 6 portioner)

Grillspett:
1 fläskfilé (ca 500-600g)
2 kycklingfiléer
3 kryddiga korvar (jag använde Scans Merguez-korv)
ca 10 st färska chaminjoner
2 röda paprikor
marinad att lägga köttet i
spett

Skär fläskfilén och kycklingfiléerna i lagom stora bitar och lägg sedan i marinad minst en timme innan grillningen. Skär även upp korven i bitar och varje paprika i åtta bitar. Varva fläskfilé, kycklingfilé, korv, paprika och champinjoner på spetten. Lägg på grillen och vänd regelbundet på spetten för att de inte ska bli brända. Servera med potatissalladen, grönsallad och grillade majskolvar!

Potatissallad:
1/2 kg potatis
2 dl crème fraiche
150g fetaost
1 tsk kycklingfond
1 liten rödlök
1/2-1 dl klippt gräslök
en klick honung, ca 1/2 tsk
lite svartpeppar och ev. salt

Koka potatisen tills de är mjuka, dela dem i bitar (välj själv hur stora du vill ha dem) och låt svalna. Blanda crème fraiche, fetaost, finhackad rödlök, klippt gräslök och honungen. Häll i potatisen och rör om, smaka av med alt och svartpeppar om det behövs. Servera till grillat kött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar