torsdag 7 april 2011

Laxburgare med räkröra

Igår gjorde jag laxburgare till middag, ett riktigt gott och annorlunda sätt att äta fisk på. Jag kommer definitivt att tillaga lax på detta sättet fler gånger. :) Som dressing gjorde jag en räkröra, den passade perfekt till dessa burgare och lyfte upp alltihopa ännu ett snäpp!
Jag stekte mina filéer i några minuter innan jag gjorde färs på dem för att få lite mer stadga och för att de göra det enklare att mosa dem. Många mixar filéerna grovt i en mixer men jag ville inte riskera att burgarna inte skulle få något tuggmotstånd så jag gjorde färsen för hand istället, vilket gick jättebra!


Laxburgare med räkröra
(ca 6st burgare och 4 portioner röra)


Laxburgare:
500g laxfilé
1 ägg
2-3 msk ströbröd
salt, citroneppar

Rensa först och främst fisken på ben om de inte är en benfria såklart. Stek några minuter så fisken fått mer stadga. Låt svalna lite och lägg sedan i en bunke. Mosa fisken med en sked, eller med händerna tills den är i hyfsat små bitar. Lägg i ägget och ströbrödet, blanda runt. Krydda ganska rikligt med salt och citronpeppar. Forma biffar av laxfärsen (den är lite osammanhållande men när burgaren fått stekas lite så håller den ihop) och stek i en stekpanna tills de är genomstekta och fasta. Servera med räkröran, bröd och sallad.

Räkröra:
1dl crème fraiche (jag använde 100g philadelphiaost istället, det gick också bra)
2-3 msk majonnäs
massa räkor
vitpeppar
1-2 msk dill eller pesilja

Skala räkorna och hacka dem grovt. Blanda crème fraiche/philadelphia och majonnäs i en skål, tillsätt räkorna och smaka av med vitpeppar och persilja eller dill.

Tillbehör:
bröd
sallad
tomat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar