fredag 1 april 2011

Cupcakes med dubbelchoklad och blåbärsfrosting

Idag har jag prövat ett nytt recept på cupcakes! Det blev chokladcupcakes med vita chokladbitar och blåbärsfrosting. Denna gång försökte jag få muffinsen lite "fluffigare" än jag brukar. De blev väl inte riktigt som jag ville, de blev nämligen lite kladdiga i mitten ändå. Riktigt goda var de i alla fall, speciellt med de små vita chokladbitarna som jag blandat i!
Smaken på blåbärsfrostingen blev hur god som helst och passade jättebra till chokladmuffinsen, dock var jag lite för ivrig (som vanligt) och var för snabb med att spritsa på frostingen. Detta resulterade såklart i att frostingen smälte och inte blev fullt så snyggt som jag hade hoppats.. Så kan det gå när man har bråttom! Huvudsaken är ju att de blev goda, allt ska ju ändå blandas i magen sen. ;)


Cupcakes med dubbelchoklad och blåbärsfrosting
(ca 5 st cupcakes)

Muffins:
50g smält smör
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 dl mjöl
1 msk kakao
100g mörk choklad
100g vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i det övriga ingredienserna lite i taget under omrörning. Smält den mörka chokladen och blanda i. Hacka den vita chokladen grovt och rör även i den. Fyll muffinsformarna och ställ på en plåt eller i en muffinsplåt. Grädda i ugnen på 175° i ca 30 minuter.

Bläbärsfrosting:
100g philadelphiaost
50g mjukt smör
6 dl florsocker
4-5msk blåbär

Blanda smör, vaniljsocker och hälften av florsockret. Blanda sedan i philadelphiaosten, resten av florsockret och sist blåbären. Helst ska blåbären vara färska eller upptinade. Försök även at inte få med så mycket saft omm det är upptinade, frostingen kan bli för lös i så fall.  Smeta eller spritsa sedan frostingen på muffinsen, låt frostingen stå lite i kylen och stelna innan du spritsar på den. Jag dekorerade även med lite blåbär.

2 kommentarer:

  1. hur mycket vaniljsocker ska man ha??

    SvaraRadera
  2. Oj, det har jag visst missat! Runt 1 tesked ska det vara. :)

    SvaraRadera