onsdag 30 mars 2011

Kycklingtoast med chiliaioli

Denna dagen har inte varit särskilt pepp, den har mest bestått utav huvudvärk och skolarbete plus en liten powernap då och då. Jag hade heller inte planerat någon middag men eftersom vi både skulle storhandla och få besök var det tvunget att vara snabblagat. Jag tycker att det är svårt med mat som måste gå jättesnabbt men så var jag inne på Kryddburken och hittade ett recept på kycklingtoast med en chiliaioli, snabbt och enkelt! Dock ändrade jag lite på måtten men i vilket fall som helst så var denna toast en riktig höjdare! Absolut den godaste hemmagjorda toasten jag ätit. :)


Kycklingtoast med chiliaioli
(4 mackor)

1/2 grillad kyckling (eller stekta kycklingfilébitar)
tomat
ost

Chiliaioli:
1 äggula
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk pressad citronjuice
1 dl rapsolja
1 msk chilisås (jag använde Heinz)

Blanda alla ingredienser utom olja och chili i en skål. Använd stavmixern och mixa samman allting. Tillsätt oljan, lite i taget, sedan kan man hälla på lite mer när aiolin blivit vit och tjocknat något. Mixa hela tiden. Rör ner chilisåsen i aiolin, klart!

Lägg upp fyra skivor toastbröd, bre på smör. Lägg i toastjärnet med smöret nedåt. Lägg på små kycklingstrimlor/bitar, häll över chiliaioli, skiva tomat och lägg på en skiva och sist men inte minst lägg över några skivor ost. Grädda i toastjärnet någon minut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar