tisdag 11 januari 2011

Kycklinglasagne med fetaostsås

Idag testade jag ett nytt sätt att göra lasagne på, jag gjorde nämligen på kyckling istället för färs och ostsåsen gjorde jag på fetaost. Det blev helt okej, inte lika smaskens som köttfärslasagne (som jag är tokig i) men klart godkänt!


Kycklinglasagne med fetaostsås
(ca 6 portioner)

lasagneplattor
2 stora kycklingfiléer eller en grillad kyckling
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 förpackning (500g) krossade tomater
1 msk balsamvinäger
1 köttbuljongtärning
1 dl chilisås
salt
svartpeppar
timjan

Ostsås:
3 msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 dl matlagninsgrädde
150g fetaost

Sätt ugnen på 225°. Skär/klipp kycklingen i bitar och bryn i en stekpanna tills de är genomstekta, eventuellt fräs på kycklingbitarna från den gillade kycklingen, krydda med salt och peppar. Finhacka lök och vitlök och låt fräsa med kycklingen någon minut. Tillsätt krossade tomater, balsamvinäger, köttbuljongtärningen och chilisås, låt koka samman och smaka av med salt, svartpeppar och timjan.
Ostsåsen: Vispa samman mjölet med 1 dl av mjölken. Koka upp den resterande mjölken och tillsätt sedan mjölredningen. Låt tjockna och smula sedan ner 100g av fetaosten, smaka av med salt. Varva sedan ostsås, lasagneplattor och kycklingröran. Avsluta med ostsås och smula sedan över resten av fetaosten. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar