måndag 17 januari 2011

Salami- och briesallad

Den här veckan har sambon och jag tänkt att vi ska vara lite nyttiga och vi har därför bestämt oss för att ha en salladsvecka! Det låter väl bra? Idag fick det bli Salami- och briesallad, det var riktigt fräscht och gott! Till detta gjorde jag en vinegrette som jag hittade på "Kryddburken" men jag la till lite ändringar. I veckan kommer vi testa massa olika salladsvarianter med goda tillbehör, lite vinegrette och balsamico, det går ju att göra så otroligt mycket mumsigheter!


Salami- och briesallad
(1 portion)

valfri sallad (jag använde isbergssallad och ruccola
4-5 skivor salami
4 skivor brieost
2 skivade färska champinjoner
½ skivad tomat
½ skivad rödlök

Vinegrette:
1 dl olivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 msk dijonsenap
1 tsk örtkrydda eller salladskrydda
½-1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
en liten gnutta socker
en skvätt balsamvinäger
ca ½ dl vatten

Blanda ihop alla ingredienser till vinnegretten i en tät flaska eller liknande. Skaka! Ringla lite över salladen och förvara sedan i kylskåp (lång hållbarhet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar