tisdag 21 december 2010

Biffar i rosépepparsås

Två ord för att beskriva den här rätten? Gudomligt gott! Detta är definitivt en kandiat till 10-i-topp-listan. Det här receptet blev en blandning av olika recept jag sett på nätet och som jag lagt ihop, ändrat m.m. Det blev verkligen en jackpott!


Biffar i rosépepparsås
(5 portioner)


Biffar:
600g köttfärs
2 tsk salt
1 tsk sambal oelek
svartpeppar (efter smak)
1 liten finhackad lök

Sås:
1 msk krossade rosépepparkorn
1 köttbuljongtärning
1½ dl matlagningsgrädde
2 dl crème fraiche
½-1 tsk soya
1 tsk tomatpuré
½ msk kalvfond
½ tsk salt
lite svartpeppar

ruccola
pasta

Koka pasta enligt anvisningarna på paketet. Blanda ihop ingredienserna till biffarna. Forma till lagom stora biffar (jag fick ut 10st). Stek i en stekpanna tills de är genomstekta. Lägg åt sidan.
Häll i rosépepparn i stekpannan i skyn som finns kvar efter stekningen av biffarna. Smula även ner köttbuljongtärningen. Tillsätt sedan grädden, créme fraichen, soya, kalvfond och tomatpure. Låt puttra någon minut. Smaka av med salt och svartpeppar.
Lägg tillbaka biffarna i stekpannan och blanda ihop dem med såsen. Blanda eventuellt i lite ruccola. Servera med pastan och massa ruccola vid sidan om.


2 kommentarer:

  1. Mycket gott! Vi körde med potatismos och det funkade lika bra det. (Vi ska nog titta in i ditt blogg arkiv för fler uppslag framöver)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Oh ja, kan tänka mig potatismos fungerar fint det också. :) Ja, det tycker jag absolut att ni ska! Och jag får nog ta och kika in hos er också, såg att ni hade en del intressanta recept.

      Radera