söndag 26 december 2010

Glöggchokladmousse

Jag tänkte börja med att lägga upp receptet på den juliga efterrätt som jag gjorde till oss på julafton. En glöggchokladmousse! Jag är som sagt tokig i choklad och jag älskar glögg. Vad kan då bli bättre än en glöggchokladmousse? En lagom efterrätt när man redan är ganska proppmätt efter julbordet. :) Däremot tyckte jag att det blev lite för lite chokladsmak på moussen men det går ju självklart att lägga till lite choklad. Receptet har jag hittat på arla.se.


Glöggchokladmousse
(6-8 portioner)

4 dl vispgrädde
1 dl glögg
125 g mjölkchoklad (Jag skulle rekommendera att ta minst 150g)


Koka upp 1 dl av grädden och all glögg. Ta från värmen. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i blandningen. Låt kallna i kyl. Vispa resten av grädden till ett löst skum. Blanda med glögg- och chokladgrädden, fortsätt vispa till ett fast skum. Ställ i i kylen ett par timmar för att stelna (moussen kan göras ett bra tag i förväg och stå i kyl tills de ska ätas). Servera med lite riven choklad ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar