tisdag 7 december 2010

Räkwok

Massor av grönsaker fick det bli i dagens middag, plus lite räkor! Jag gör nästan alltid wok på kyckling men nu när jag var i Karlskrona i helgen fick jag med mig lite räkor hem och av det fick det bli en räkwok. Allt går i smak av sweet chili vilket jag tycker är jättegott till just sådana här rätter så mig gick det definitivt hem hos!


Räkwok
(ca 4 portioner)

ca 150g äggnudlar
ca 200g räkor (handskalade eller på burk)
2 morötter
1 paprika
1 konservburk vattenkastanjer
ca 6 färska champinjoner (eller på burk)
2 vitlöksklyftor
ett par nävar haricot verts
1½-2 dl sweet chili
½-1 msk soya

Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Hacka paprikan i strimlor och riv morötterna grovt, fräs i en wokpanna i lite olja. Skiva champinjonerna och vitlöken och tillsätt dessa samt vattenkastanjerna och haricot verts. Häll sedan i sweet chilin och soyan, blanda runt. Tillsätt räkorna, låt allt värmas upp och blanda tillsist ihop med nudlarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar