fredag 10 december 2010

Kycklinggryta med marinerade vitlöksklyftor

Inspiration till det här receptet hittade jag på "Remsans bistro", det verkade intressant med marinerade vitlöksklyftor i och dessutom var det väldigt få ingredienser vilket passar mig bra. Däremot la jag till lite ingredienser samt ändrade måtten för att det skulle passa mig mer.
Det var en riktigt god smak på grytan men det blev kanske lite smaklöst så en burk till av de marinerade vitlöksklyftorna hade nog inte skadat!


Kycklinggryta med marinerade vitlöksklyftor
(4 portioner)

4 kycklingfiléer
ca 4 dl matlagningsgrädde
1-2 burkar marinerade vitlöksklyftor (jag rekommenderar två då det för min del blev alldeles för smaklöst med bara en burk)
2 paprikor
½ purjolök
2-4 tsk sambal oelek
salt
svartpeppar

Bryn kycklingfiléerna i en djup panna eller gryta i smör och olivolja, krydda med salt och peppar. Häll över grädden, vitlöken och sambal oeleken när kycklingen är genomstekt. Låt värmas upp på låg värme. Hacka paprikan i stora bitar och purjolöken i cm-långa skivor, tillsätt till grytan. Krydda tillsist med med salt efter eget tycke. Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar