tisdag 1 februari 2011

Baconinlindade järpar med vitlökssås

Sådär, här kommer veckans första recept! Jag har inte skrivit på några dagar eftersom sambon och jag var på kryssning i helgen. Han fick kryssningen av mig i 25-års present och vi hade en superhärlig resa med god mat, champagne, massage/spa och massa mys!
Men nu till dagens middag. Idag blev det järpar inlindade i bacon vilket var hur gott som helst! Jag gjorde även min goda vitlökssås som satt som en smäck till. :)


Baconinlindade järpar
(4-5 portioner, ca 9-10 st)

ca 600g köttfärs
2 ägg
2 vitlöksklyftor
½-1 sambal oelek
salt
svartpeppar
1 paket bacon

Lägg färsen i en bunke och blanda i äggen en efter en. Pressa i vitlöksklyftorna och rör om. Tillsätt även sambal oelek och krydda med salt och peppar efter eget tycke (jag brukar krydda ganska mycket). Forma färsen till avlånga järpar och linda sedan runt en baconskiva. Läggjärparna i en smörjd ugnsform och grädda i ugnen på 225° i 20 minuter. Servera med potatis eller pasta, vitlökssås och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar