onsdag 2 februari 2011

Mozzarella- och pestopiroger

Häromdan blev jag sugen på kombinationen mozzarella, pesto och tomatsås så idag gjorde jag slag i saken och fixade till några piroger med denna fyllning. Det kunde ju inte bli annat än gott men däremot blev pirogerna lite misslyckade då jag antagligen hade lite för mycket fyllning i. ;)  Men man lär sig av sina misstag och nästa gång jag ska göra denna mumsiga kombo av ingredienser kommer jag nog göra det i ett annat utförande, typ på pizza!


Mozzarella- och pestopiroger
(ca 6 st)

Deg:
4dl vetemjöl
3 dl durumvetemjöl
1dl fint rågmjöl
(Eller endast 8 dl vetemjöl)
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100g smör
3 dl mjölk

Fyllning:
Mozzarella
Grön pesto
Tomatsås (gjord på 1 burk Mutti körsbärstomater, 2 pressade vitlöksklyftor och lite salt, peppar och strösocker)

Häll tomaterna i en kastrull oc mosa dem med en gaffel. Tillsätt vitlöken och krydda efter egen smak. Blanda mjöl, smör, salt och bakpulver till degen i en skål. Fördela margarinet med antingen fingrarna eller i matberedare. Tillsätt mjölken. Arbeta snabbt samman till en deg. Kavla ut degen och lägg tomatsåsen i mitten med mozzarella ovanpå och sedan pesto ovanpå mozzarellan. Stäng pirogen och knip ihop kanterna. Pensla pirogerna med lite mjölk. Grädda i ugnen på 225° i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar