torsdag 9 juni 2011

Biffar i basilikasås - ett fantastisk misstag!

Ibland kan ett misstag sluta i något helt fantastiskt, precis som med dagens middag! Från början var tanken att jag skulle göra biffar fyllda med en röra på philadelphiaost och basilika, dock blev denna röra alldeles för rinnig efter att jag mixat den med stavmixern och då fick jag tänka om helt och hållet. Så istället stekte jag vanliga biffar som jag hällde basilikaröran (plus lite annat smått och gott) över och som sedan fick koka ihop en liten stund. Detta resulterande i en underbart krämig och smakrik rätt som ni bara måste pröva!

Biffar i basilikasås
(ca 4 portioner)

Biffarna:
ca 600g köttfärs
1 ägg
1 msk ströbröd
lite av basilikasåsen
salt och svartpeppar

Basilikasås:
200g philadelphiaost
1 kruka färsk basilika
1-2 dl grädde
ca 1 tsk kycklingfond
en klick honung

Gör såhär:
Börja med delar av basilikasåsen och mixa först ihop philadelphiaosten och den färska basilikan med en stavmixer. Blanda sedan ihop alla ingredienserna till biffarna i en skål, häll i lite av philadelphia/basilikaröran i färsen och krydda efter behag med salt och svartpeppar. Forma biffar av färsen och bryn dem i lite matfett i en stekpanna. När biffarna fått färg och är så gott som genomstekta häller du över philadelphia/basilikaröran, tillsätt även resten av ingredienserna till såsen (pröva dig fram med grädden för att få den smak och konsistens du vill) och låt alltsammans puttra ihop en stund. Jag serverade med potatiskroketter och lite sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar