tisdag 22 mars 2011

Favoriträtt? Lasagne såklart!

Jag vet faktiskt inte hur många olika recept på lasagne som jag har lagt upp här på bloggen men det är säkert runt 5-6 stycken. Har man läst min blogg tidigare har man säkert snubblat över något inlägg där jag förklarar min kärlek för just denna maträtt. Men hur är det man säger? Det blir aldrig för mycket av det goda! Därför kommer här nu ännu en variant på min absoluta favoriträtt, denna gången med färska lasagneplattor vilket blev som pricken över i:et.


Lasagne med färska lasagneplattor
(ca 6 portioner)

2 paket färska lasagneplattor
5dl ostsås/béchamelsås
riven ost

Köttfärssåsen:
ca 600g köttfärs
1 burk krossade tomater (jag använde Mutti)
3 vitlöksklyftor
½ burk crème fracihe
1 msk balsamvinäger
1 msk grädde
1 köttbuljongtärning
salt & svartpeppar

Gör såhär:
Stek köttfärsen och krydda med salt och peppar. Häll över de krossade tomaterna och creme fraichen. Pressa i vitlöksklyftorna och smula i buljongtärningen, tillsätt sedan resten av ingredienserna. Låt alltsammans puttra ett tag, smaka av med salt och peppar.
Bred ut lite av köttfärssåsen på botten av en ugnsform. Lägg sedan lasagneplattor, köttfärs igen och sedan ost- eller béchamelsås, upprepa tills färsen är slut. Avsluta med endast ostsås på lasagneplattorna längst upp. Strö över riven ost och grädda i ugnen på 200° i ca 20 minuter eller tills lasagneplattorna blivit mjuka.

2 kommentarer:

  1. Hej. Provade att laga denna rätt till middag idag. Mycket god enligt både mig och pojkvännen. En keeper!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att ni gillade receptet, det är ett av mina favoriter också. :) Härligt att höra!

      Radera