fredag 11 mars 2011

Fredagsmys!

Idag är det fredag vilket innebar fredagsmys med hemmagjord pizza med en massa god fyllning. På 56kilo.se hittade jag ett lchf-anpassat recept på "pizzadeg" som faktiskt var riktigt gott, en positiv överraskning!
Det är inte utan att man saknar vanligt bröd men vi får väl se hur länge till vi tänker äta enligt lchf, det fungerar kanske inte riktigt som jag tänkt mig. Dessutom är jag sjukt sugen på choklad och sambon längtar efter sin öl. ;)


LCHF-pizza
(4 portioner)

Degen:
120 g Philadelphiaost
4 små ägg eller 3 stora
1,8 dl vispgrädde
0,6 dl Parmesan (eller annan smakrik ost, jag hade västerbottensost.)
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.
4,8 dl Riven ost (förslagsvis en billig, jag använde mig av pizzaost)

Dagens pålägg/fyllning:
tomatsås (min goda tomatsås finns här)
mozzarella
riven ost
serrano-skinka
färska champinjoner
fetaost
oliver

Gör såhär:
Börja med botten och klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket). Vispa ihop philadelphiaost, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt. Blanda sedan i resten av osten till bottnen. Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten. Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene. Under tiden kokar du ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen.
När botten är färdig tar du ut den, lägger på tomatsåsen och fyllningen (först såsen, sedan osten, sedan resten av fyllningen). Ställ in pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram låt svalna 5 min till. Skär upp och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar